Sunday 21 September 2014

Hukum Pertunangan dalam Islam





SOALAN:

Saya perhatikan sebahagian Muslim sekarang menganggap bertunang itu satu lesen untuk keluar dating berdua-duaan. Tiada segan silu lagi malah lebih teruk lagi apabila ibu bapa juga membenarkan. Apakah pandangan Islam tentang budaya ini?



JAWAPAN:


Muqaddimah


Majlis pertunangan sudah menjadi sebahagian daripada adat masyarakat di Malaysia. Malah, terdapat segelintir masyarakat yang mengadakan majlis pertunangan secara besar-besaran persis majlis perkahwinan. Hal ini, sudah pastinya mengundang pelbagai penyimpangan daripada segi syariat Islam. Persoalan ini adalah penting untuk dibincangkan kerana setiap perbuatan manusia itu terikat dengan hukum syariat Islam. Inilah apa yang dimaksudkan dengan kaedah fikih “al-aslu fi al-af’al tuqayyidu bi hukmillah” (“hukum asal perbuatan manusia adalah terikat dengan hukum Allah”).


Sesungguhnya Islam telah menjelaskan dengan terperinci dalam Al-Quran dan Sunnah berkaitan perihal pergaulan antara lelaki dan perempuan agar umat Islam tetap berpegang kepada hukum-hakam Islam walau dalam apa jua keadaan dan situasi supaya berada di atas landasan yang benar dan tidak hanya menurut hawa nafsu semata-mata.


Khithbah (Peminangan)


Seorang lelaki yang telah berhasrat untuk menikahi seorang wanita, hendaknya meminang wanita tersebut kepada walinya. Apabila seorang lelaki mengetahui wanita yang hendak dipinangnya telah terlebih dahulu dipinang oleh lelaki lain dan pinangan itu diterima, maka haram baginya meminang wanita tersebut. Ini kerana Rasulullah S.A.W pernah bersabda,


“Tidak boleh seseorang meminang wanita yang telah dipinang oleh saudaranya hingga saudaranya itu menikahi si wanita atau meninggalkannya (membatalkan pinangannya)” [HR Al-Bukhari no. 5144].



Dalam riwayat Muslim (no. 3449) disebutkan, “Seorang Mukmin adalah saudara bagi mukmin yang lain. Maka tidaklah halal baginya menawar barang yang telah dibeli oleh saudaranya dan tidak halal pula baginya meminang wanita yang telah dipinang oleh saudaranya hingga saudaranya meninggalkan pinangannya (membatalkan)”.


Peminangan dan pertunangan hanya boleh berlangsung apabila telah disahkan oleh wali wanita tersebut bahawa wanita tersebut tidak atau belum pernah menerima pinangan daripada lelaki lain sebelum ini atau dalam erti kata lain tidak dalam tempoh pertunangan dengan mana-mana lelaki.


Setelah pinangan diterima tentunya akan ada lanjutan perbincangan seperti penetapan tarikh pernikahan, urusan walimatul urus dan lain-lain. Namun tidak bererti setelah peminangan tersebut, si lelaki bebas berdua-duaan dan berhubungan dengan tunangannya. Ini kerana selagi belum berlangsungnya akad nikah, maka kedua-duanya tetap ajnabi, maka tidak seharusnya seorang Muslim mengambil mudah dalam hal ini.


Larangan berkhalwat


Apabila seseorang telah bertunang (telah berlaku peminangan), ia tidak mewujudkan satu hubungan khas umpama orang yang telah berkahwin. Dalam hal ini, perbezaan antara bertunang dan sebelum bertunang adalah daripada sudut ikatan perjanjian yang dibuat sebelum berkahwin. Ikatan perjanjian yang dibuat akan berterusan sehingga mereka berdua berkahwin. Namun begitu, daripada sudut hubungan antara lelaki dan perempuan, sama sahaja hukumnya dengan orang lain yang masih belum bertunang.

No comments:

Post a Comment

Close