Friday 22 August 2014

Segera, Ibu Wira Negara Semporna Terlalu Sedih Setelah Baca Keadaan Mayat Anaknya?



Gara-gara kisah kematian ngeri anggota polis yang terbunuh dalam serangan hendap di Semporna, Sabah pada 2 Mac tahun lepas dilaporkan secara terperinci dalam sebuah akhbar tempatan kelmarin, keluarga salah seorang mangsa mengalami trauma.

Sadiah Mohd Amin, ibu kepada Lans Koperal Mohd Azrul Tukiran dikatakan terlalu terkejut dengan pendedahan tersebut hingga tidak dapat tidur.

Si ibu kini asyik menangis dan bertanya, “betul ke ni? betul ke ni?” merujuk kepada keadaan mayat anaknya yang dikatakan dalam keadaan ngeri ketika ditemui.

Tambah memburukkan keadaan apabila terdapat orang kampung yang tidak sensitif datang bertanyakan hal ini kepada keluarga Azrul sekali gus menambah kedukaan ibunya.


Susulan itu, satu print screen perbualan kenalan keluarga ini di media sosial menyatakan perkara ini telah dibawa ke pengetahuan pihak berkaitan untuk tindakan lanjut.





Dalam laporan disiarkan kelmarin, wartawan mahkamah akhbar terlibat melaporkan butiran perbicaraan kes serangan hendap di Kampung Simunul, Semporna yang berlangsung Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Antara dilaporkan adalah keadaan dua mayat mangsa yang dibunuh secara kejam termasuk dipenggal kepala dan kulit muka dikoyak hingga kelihatan tulang.



Azrul, salah seorang daripada enam anggota polis yang terkorban dalam insiden serangan hendap Semporna diangkat sebagai wira negara termasuk oleh kerajaan negeri Terengganu apabila sebatang jalan masuk ke rumahnya di kampung diabadikan sempena namanya.





Apa yang boleh dikatakan, sesetengah perkara mungkin dirasakan menarik dan tidak salah untuk disebarkan oleh kita tetapi sebelum melakukannya cuba fikir sejenak di sudut kemanusiaan sekiranya kita berada di pihak keluarga mangsa.

Semoga apa yang kita kongsikan memberi manfaat dan bukan membawa mudarat kepada sesiapa pun. Nasihat ini bukan untuk wartawan di luar sana sahaja tetapi untuk diri penulis sendiri juga. Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment

Close